Hvordan kan vi skape bærekraftig matturisme i Rogaland?
Under Gladmat-festivalen i Stavanger forrige uke inviterte Grønn by til seminar om bærekraftig matturisme sammen med Gladmat, Klimapartnere Rogaland, Nordisk ministerråd og Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Gode matopplevelser er helt sentralt for turisme og reiseliv. Ifølge Nordisk ministerråd oppgir 77% av fritidsreisende at mat- og drikkeopplevelser er viktig for en god reise, og over halvparten anser seg selv som matturister.
Tema for seminaret var å diskutere hvordan Rogaland kan legge til rette for matturisme som gir nye forretningsmuligheter for reiselivaktører og matprodusenter som har en tydelig bærekraftsprofil. Det ble trukket frem flere nordiske og lokale eksempler til inspirasjon for seminarets deltakere.
Adjunkt Jonatan Leer ved Aalborg Universitet innledet seminaret med en presentasjon av forskningsprosjektet “Bærekraftig matturisme i Norden” som er støttet av Nordisk ministerråd. Leer er en dansk mat- og forbruksforsker, foreleser og forfatter.
Tre lokale aktører holdt presentasjoner om sitt bærekraftsarbeid; matprodusent Topp Sopp, serveringssted Ostehuset og reiselivsaktør Suldal Vekst.
Ingrid Sandvik ved Topp Sopp fortalte om hvordan gründerne gjorde sin hobby og matinteresse til kommersiell og sirkulær matproduksjon. Topp Sopp er Rogalands eneste sopp-gård og produserer ureist gourmetsopp som er dyrket på biodynamisk avfall og kaffegrut fra serveringssteder i Stavanger. Produsenten vant prisen for årets mest sirkulære utstiller under Gladmat 2022.
Hanne Berentzen ved Ostehuset viste hvordan bærekraft er en veiviser i arbeidet med mat, matsvinn og mennesker. Kafeen og bakeriet er kjent for å skape gode matopplevelser med lokale råvarer, og jobber for å bidra til en grønnere verden gjennom mat, kunnskap og samfunnsengasjement.
Laila Steine ved Suldal Vekst delte hvordan de jobber som destinasjonsleder for å etablere Suldal som matdestinasjon. I 2020 ble Suldal kommune merket som bærekraftig reisemål av Innovasjon Norge som resultat av arbeidet med målrettet reisemålsutvikling.
Seminaret ble rundet av med samtaler mellom publikum og foredragsholderne.
Presentasjoner
Last ned presentasjonene fra seminaret her:
Topp Sopp: Nybrott, berekraft, & nærleik
Ostehuset: Bærekraft – En veiviser for Ostehuset gjennom alle år