Mobilitetskonferansen 2023: Stort engasjement for nullvekst
Aldri har FNs bærekraftmål nummer 17 vært viktigere; samarbeid må til for at vi skal nå nullvekstmålet! Samarbeid mellom kommunene, mellom kommunene og fylket, mellom byutviklere og mobilitetsaktører, mellom teknologiutviklere og offentlige aktører. Og som basis for det hele, forskning, som gir et faktabasert fundament for de politiske valgene som må tas.
Rundt 150 mobilitetsentusiaster hadde fredag 21. april funnet veien til Tou Scene og den årlige mobilitetskonferansen, regionens viktigste møtested for alle som er engasjert i samferdsel-, byutvikling- og mobilitetsspørsmål. Arrangører er Grønn by, Rogaland fylkeskommune og Kolumbus.
Konferansen så på hvordan vi skal utløse potensialet som ligger i arbeidet med mobilitet. Hvordan skape god mobilitet og bærekraftig byutvikling. Hvordan kan mobilitet bidra i arbeidet med nullvekst.
Samarbeid og omstilling
Svaret er mangfoldig, men samarbeid og omstilling ligger til grunn for alt. I tillegg viste forskerne at det virkelig store potensialet ligger i økt sykling med el-sykkel og gange. Som leder av samferdselsutvalget i fylket, Ole Ueland (H), sa det: – Alle som har ledd av sykkelstamveien burde skamme seg! Den vil ha en enorm betydning for at vi skal nå nullvekstmålet.
Stort potensiale i el-sykling
Forsker Einar Leknes i NORCE kunne legge fram så ferske forskningsresultater at de ikke var publiserte ennå. Resultatene var fra komparative studier (2018-2023) av virkningene av tiltakene som iverksettes i regi av Bymiljøpakken på Nord-Jæren, Miljøpakken i Trondheim og Miljøløftet i Bergen. Der stilles spørsmålet: virker tiltakene med hensyn til nullvekstmål? En av konklusjonene er at det som virkelig virker er el-sykling. På Nord-Jæren er det et potensial for 4-dobling av sykkelturer. Sykkelekspressveger gir økt sykling, og har høy nettonytte/kr på grunn av helseeffekter. Realisering av potensialet er avhengig av sykkeltilrettelegging og bilrestriksjoner.
Hvordan få oss til å gå lengre?
Helge Hillnhütter fra NTNU tok for seg potensialet i å få folk til å gå lengre for å ta kollektivtransport. En kollektivreise er også en reise til fots. Han slo fast at hvor langt vi er villige til å gå for å ta buss eller bane er avhengig av byrommets utforming. Kvaliteten av den urbane omgivelsen påvirker gåingen målbart! Dermed kan byplanleggerne påvirke fotgjengernes opplevelse av tid ved å lage varierte og stimulerende byrom.
Presentasjoner
Hvordan rigger vi oss i Sandnes kommune for å optimalisere effekten av ny bussvei?
Bussveien – et byutviklingsprosjekt
BYUTVIKLING + MOBILITET = SANT
Bidrar byvekstavtalene til nullvekstmålet?
Mobilitet til fots, byrom – kollektivtransport?
Kollektivtransport ved en skillevei Mobilitetskonferansen 2023
Moderne «t-bane» – uten skinner
Fyrstikkbakken – Et FutureBuilt-prosjekt som utforsker fremtidens mobilitetskonsepter