Nyheter

Grønn frokost 21. mars 2018

Hva skjer? Noe skjer! Hvor fort skjer det? Det kommer an på hva vi snakker om … Hvordan skal vi forflytte oss i fremtiden? Trenger vi sertifikat? Trenger vi veier? Hvordan skal vi planlegge når teknologien hele tiden viser oss nye muligheter?

Bakteppet er alle enige om; kollektivandelen på Nord-Jæren er den laveste av alle storbyområder i Norge. Innbyggerne oppfatter kollektivtilbudet dårligere enn det faktisk er og bilen, limet i vårt samfunn, har blitt ganske seigt. Vi må finne løsninger som henger sammen.

Hvordan reiser vi om 10 år?

Grønn by og Kolumbus inviterer til Grønn frokost sammen med NHO, Forus Næringspark og Avinor.

Et nytt verdensbilde i ferd med å ta form innen mobilitet, det vil si måten vi kommer å til å reise på i framtiden. Hvilke mobile løsninger har vi om 10 ti 20 år?Hva er konsekvensene av dette? Hvordan klarer vi å ta i bruk de nye teknologiske løsningene? Hvilke konsekvenser vil nye mobilitetsløsninger ha for privatøkonomi, arealbruk, ressursbruk og trygghet?

Stavanger Lufthavn som innovasjonslaboratorium

Det foregår mye spennende og nyskapende på Sola og lufthavnen tar mål av seg å bli et innovasjonslaboratorium for framtiden. – Vi utvikler nå det økosystemet som trengs for å lade el-fly og for å være rigget for en utslippsfri elektrisk framtid i luftfarten, sier lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen.

Norges beste uterom 2016: Bjerkedalen park; et vellykket fornyelsesprosjekt. Dette flotte uterommet byr på mange kvaliteter både til nabolaget og bydelen og er et attraktivt tilskudd til Oslos grønnstruktur og turveinett.

Hvordan skape gode utearealer og bomiljø?

Hvordan skal vi skape attraktive uterom som folk virkelig vil ta i bruk og som bidrar til liv og aktivitet i en fortettet by? For å finne ut av dette setter Grønn by i gang med to pilotprosjekter. Målet er å skape utearealer folk bruker og som gir attraktive bolig- og bymiljø.

Boreal starter opp med elektrisk flybuss

Boreal planlegger å innføre elektrisk flybuss fra Sola, som både vil være Norges første elektriske flybuss og første elektriske buss i kommersiell tjeneste.